U akciových investic nečekejte zisky hned

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Akcie prý vynáší 10 % ročně a tak klienti (poradci) očekávají plody své investice velmi brzy. Je jim jasné, že se zisky nemusí dostavit za rok nebo dva, ale třeba za 3 roky už by chtěli vidět výsledky a diví se, když se nedostaví. Je to normální, že se výsledky nedostaví. Akcie nejsou automat na 10% zhodnocení.

Akciové investice za posledních 20 let dosáhly na své poměry podprůměrného výsledku. Americké akcie od roku 2000 do konce roku 2019 přinesly (nominální) výnos 6,4 % p.a. (index S&P 500 v USD včetně dividendy). I takto podprůměrný výnos znamená, že se investice za 20 let zhodnotila na 3,5 násobek. Jen pro zajímavost. V reálném vyjádření byl celkový výnos 2,28 násobek počátečního vkladu.

Výnos se v posledních 20 letech nerodil hladce (viz graf)

Investice po pár měsících byla v zisku. Pak se ale v roce 2003 propadla
do ztráty, ze které se dostala až v roce 2004. Ani zde netrvala radost z nerealizovaných zisků dlouho a trhy se opět propadly do ztráty.

Z grafu je dobře vidět, že zisky nevznikají rovnoměrně a jsou poměrně dlouhá období, kdy jsou trhy ve ztrátě. Nemusíme mít na mysli ani krizové roky po roce 2000 nebo po roce 2008. I v jiných obdobích jsou hluchá místa.

Jedno z takových hluchých míst bylo například období po roce 2015. (viz graf)

Kdo investoval na konci roku 2014, musel na výnosy nějaký ten rok čekat
a trhy zkoušely jeho trpělivost a víru v budoucí růst.
Vzpomínám si, že tou dobou mě někdo z poradců říkal, že klienti jsou nedočkaví, protože trhy přece měly růst a zatím nic nepředvedly.
Pro akcie prostě platí, že někdy nejsou výnosy nic moc a pak najednou vyrostou.

Petr Syrový
www.PripravnyKurzEFP.cz

Článek zveřejněn dne 21. 1. 2020

P.S.
Článek byl vytvořen s využitím investiční kalkulačky KFP. Pokud máte zájem vytvořit si vlastní podobné příklady, můžete si kalkulačku koupit zde. Tento týden jsme pro Vás aktualizovali data k 31. 12. 2019.

Další články

20 % sleva na vybrané kurzy

Slevové šílenství je na celém internetu. Spoustu nesmyslných slev na věci, které nepotřebujete. Pokud chcete investovat do toho důležitého, tedy do vašich

Nový produkt pro finanční profíky od KFP

Řešíte s klienty investování jejich peněz?Daří se Vám s klienty pravidelně komunikovat a být v kontaktu?Přemýšlíte co a jak komunikovat potenciálním klientům?

Jana Daniela Šabatková hostem KFP podcastu

Dalším hostem našeho podcastu je šéfku marketingu firmy IVECO Česká a Slovenská republika Janu Danielu Šabatkovou. Prozradí Vám například, jak budovat osobní

Pracujeme na tom!

Pilně na tom makáme!
Nechte nám na sebe email a dáme vědět ihned, jak to vypustíme do světa!