Jak přimět konzervativní klienty k investování?

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Nucený homeoffice využívám mimo jiné k úklidu a třídění odborných časopisů, kterých mám za 30 let praxe plný sklep a pracovnu. Přitom jsem narazil na pěkný graf ukazující, jak jsme my Češi v investicích konzervativní ve srovnání s ostatními státy Evropy.

Mapa Evropy ukazuje konzervativnost jednotlivých států podle investic do jednotlivých tříd fondů (akciové, komoditní, smíšené, dluhopisové, peněžní). Červená barva představuje růstové investice, zelená nejkonzervativnější fondy a žlutá něco mezi.

Z obrázku jde na první pohled vidět, že nejdynamičtější investoři žijí v Británii, Norsku, Švédsku, Nizozemí a Slovinsku.  Následují Němci, Belgičané, Švýcaři, Finové a Dánové. Češi a Poláci jsou z pohledu konzervativnosti někde uprostřed. Ještě opatrnější investoři jsou Slováci, ale i Rakušané, Italové, Francouzi a největší konzervy jsou Maďaři, Portugalci a Španělé.

Autor původního textu z Fond Shopu 6/2014 Jiří Mikeš upozorňuje, že mapa zachycuje pouze tu část populace, která investuje do podílových fondů. A že Češi jsou známí tím, že drží obří hotovost v bankách na běžných a spořicích účtech. To znamená, že kdybychom porovnali celkové úspory, byli bychom na škále o několik stupňů konzervativnější.

WarrenBuffett ve známém citátu říká: „Nikdy neinvestujte do byznysu, kterému nerozumíte,“ („Never invest in a business which you can not understand.“). Jak jsme včera zdůrazňovali na webináři ke korporátním dluhopisům, s tím nelze než souhlasit. Smutné je to, že nedostatečné investiční znalosti brání Čechům investovat do nástrojů, jako jsou otevřené podílové fondy nebo ETF.
Právě finanční negramotnost (možná zní pěkněji „finanční nevzdělanost“) je podle mého názoru hlavní příčinou konzervativnosti. Podle průzkumu České bankovní asociace*se klienti nejméně orientují právě v investování (ve srovnání s  domácím rozpočtem, spořením, úvěry nebo kyberbezpečností).

Mohu však ze své vlastní zkušenosti odpřísáhnout, že klienti se vzdělávají rádi a jsou za to vděční.
Následně se chovají jako sofistikovaní investoři. Investují pravidelně podle plánu, směřují k rentě, kontrolují emoce a nenechají se ovlivnit bulvárními médii; důsledně diverzifikují, rozumí základním principům strategické alokace a spolupracují s poradcem. Je to však běh na dlouhou trať.

Patříte-li mezi poradce, kterým na své práci opravdu záleží, pravidelně a dlouhodobě klienty vzdělávejte! Je to nejlepší způsob, jak zabránit tomu, aby klient v době poklesu trhů začal panikařit a zrealizoval ztráty. A také je to nejlepší způsob, jak klienty přesvědčit, aby vůbec investovat začali. Především však je to nejlepší způsob, jak klienty postupně dovést k rentě a finanční nezávislosti. A pocit, když s prvními klienty dosáhnete po 10, 15, 20 letech práce finanční nezávislosti je odměnou, která za tu osvětu a námahu určitě stojí.

Petr Pavlásek, KFP

P.S.
Hledáte inspiraci, jak sebe a své klienty vzdělávat? Přijďte si poslechnout čtvrteční webinář KFP, na kterém představíme nový ročník Investiční Akademie KFP online, která startuje již 7. 1. 2021.
Registrace na webinář zde.

*… viz prezentace SC&C a ČBA k průzkumu finanční gramotnosti
https://cbaonline.cz/financni-gramotnost-cechu-2019)

Článek byl zveřejněn 27. 11. 2020

Petr Pavlásek

Další články

12 skvělých důvodů, proč…

… vstoupit do KFP online klubu 2023 24. 1. 2023 startuje nový ročník KFP online klubu. Máme za sebou úspěšné ročníky 2021

Pracujeme na tom!

Pilně na tom makáme!
Nechte nám na sebe email a dáme vědět ihned, jak to vypustíme do světa!