Raději draze než vůbec

Facebook
Twitter
LinkedIn
Email

Akcie jsou teď drahé, nemáme raději počkat? A tak mnoho lidí čeká a čeká a čeká a nakonec neinvestuje vůbec. Je ale lepší koupit i za vysoké ceny než nekoupit vůbec.

Trhy kolísají. Někdy jsou drahé a jindy jsou levné. Rozdíl v cenách je jen během roku v průměru 27 %. (Když bereme rozdíl mezi nejvyšší a nejnižší hodnotou akciového trhu během kalendářního roku.) To je ale jen průměr. Jsou i divoké roky, kdy je rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší cenou třeba také více než 50 %. Viz graf

Tyto rozdíly během roku by nás mohli vést k myšlence, že kdybychom uměli poznat, kdy jsou akcie levně a kdy drahé, mohli bychom vydělat.

Bohužel to tak nefunguje:

Za prvé: není možné poznat, kdy jsou trhy levné a kdy drahé. Často se hovoří o tom, že jsou trhy drahé a ony jsou ještě dražší

Za druhé: U dlouhodobých investic je to jedno. Udělali jsme si malý pokus.

Vyzkoušeli jsme si, jak by dopadl investor při 20leté investici do akciových fondů v následujících hypotetických scénářích:

  1. Nákup za nejnižší možnou cenu v daném roce
  2. Nákup za nejvyšší možnou cenu v daném roce
  3. Nákup za průměrnou cenu
  4. Nákup hned první den
  5. Nákup poslední den v roce

Výsledky jsou zobrazené v grafu.

I kdyby byl investor génius a povedlo se mu nakoupit za nejnižší cenu v daném roce, dosáhl by jen o 0,7 % vyššího výnosu než při nákupu za cenu průměrnou.

Kdyby byl investor smolař a nakoupil za tu nejhorší cenu v daném roce, dosáhl by výnosu jen o 0,6 % horšího než při nákupu za cenu průměrnou.

Zajímavé je i to, že při nákupu hned první obchodní den v roce dostáváme dobré výsledky a není nutné čekat na pokles ceny.

Rozdíl mezi nákupem za nejlepší cenu a za průměrnou cenu je malý a nemá cenu cekat na nejlepší cenu. Nehledě na to, že trefit nejlepší cenu neumíme. A když budeme mít smůlu a nakoupíme za nejvyšší cenu v roce, stejně jsme dosáhli dobrých výnosů.

Nejhorší strategie je čekat, čekat a neinvestovat. Tato strategie má nižší dlouhodobé výnosy než nákup za nejvyšší možné ceny.

Petr Syrový

Článek zveřejněn dne 2.7.2019

Další články

20 % sleva na vybrané kurzy

Slevové šílenství je na celém internetu. Spoustu nesmyslných slev na věci, které nepotřebujete. Pokud chcete investovat do toho důležitého, tedy do vašich

Nový produkt pro finanční profíky od KFP

Řešíte s klienty investování jejich peněz?Daří se Vám s klienty pravidelně komunikovat a být v kontaktu?Přemýšlíte co a jak komunikovat potenciálním klientům?

Jana Daniela Šabatková hostem KFP podcastu

Dalším hostem našeho podcastu je šéfku marketingu firmy IVECO Česká a Slovenská republika Janu Danielu Šabatkovou. Prozradí Vám například, jak budovat osobní

Pracujeme na tom!

Pilně na tom makáme!
Nechte nám na sebe email a dáme vědět ihned, jak to vypustíme do světa!